lördag 9 april 2011

Kontaminering är mer sannolikt att komma i vårt eget hem än genom en bussresa

Folk tycker inte om att bli knuffad eller att det blir trångt i kollektivtrafiken! För två veckor sedan började SL att reformera den gröna linjen mot Hagsätra och jag började min svenska kurs som ligger i Rådmansgåtan. Skolan är på samma tåg linje och jag visste inte när jag anmälade mig till kursen om det inte skulle finnas någon tunnelbana att ta sig runt.
Jag bruckar observera folk på kollektivtrafik (särskilt på tåg), hur de stiger av och deras attityder inne i vagnen. När man vill inte sitta bredvid varandra, man bara stiga upp och står (störande dem som vill komma in och ut!) Men folk som bor på linjen mellan Gullmarsplan och Hagsätra har inte så mycket att välja på. De Måste åka trånga bussar som SL har erbjudat. De som bor i Svedmyra, som jag, sällan har turen att få plats att sitta på bussen. Vid dessa tillfällen fick jag ett ännu närmare bild av passagerare och hur människan kan vara grym och trångsynt.
Ingen ger plats för den äldre. Vissa människor pratar högt i mobiltelefoner. Andra personer använder ryggsäckar och ber inte om ursät när de knuffar på passagerare. Men detta är inte det värsta. Jag har märkt att vissa människor är nära att kasta sig ut från fönster när någon hostar eller nyser. De flesta drar upp rockdragen för att skydda sig mot främmande bakterier. En kvinna under hela resan försökte att skydda sig från en utländsk tjej som satt bredvid henne. Trots att tjejen var ren och verkade vara frisk!
Denna vecka stod det i SvD att vattnet i Sverige är inte så rent som alla trodde. Enligt artikeln 210 000 svenskar dricker kommunalt kranvatten som innehåller så mycket uran att det kan finnas risk för njurskador. I vissa platser är vattnet fortfarande rent, som Visby. Efter att jag läst denna tidningsartikel, kom jag ihåg kvinnan med ett äcklat ansiktuttryck och alla de människor som har fördomar och rädsla för smitta inom kollektivtrafiken. Så undrade jag om de dricker kranvatten. Kontaminering är mer sannolikt att komma i vårt eget hem än genom en bussresa. I Visby finns det inte heller några trånga bussar eller många utlänningar som i inte heller några trånga bussar eller många utlänningar som i Stockholm. Kanske de måste flytta dit: det kan vara lösningen på problemet med dessa människor. Det finns fortfarande en säker plats!

1 kommentar:

Unknown sa...

hej sol! jag älskar din blogg, skriv mer! puss/vippe